Close

Corona

CORONABELEID bij NW-Psychologie– update 04-06-2020

In deze tijd van veranderende maatschappelijke omgangsvormen, a.g.v. de Corona pandemie, allen bedoeld om niet teveel mensen tegelijk ziek te laten worden (zodat de ziekenhuizen de zorg aan kunnen) en zo ook de economie zo veel als mogelijk weer te vervolgen, blijf ik graag in contact met jullie om de behandelingen, supervisies en onderwijstrajecten te vervolgen, hetzij nu middels online-therapie mogelijkheden (wetenschappelijk onderbouwt) als beeldbellen en e-health, als ook weer face-to-face gesprekken.

Langzaamaan kunnen er ook weer gesprekken plaatsvinden op de praktijk, met de regel-richtlijnen zorgvuldig in acht nemend.
Daarbij is de regel: “Online waar kan en face-to-face waar moet”

De afgelopen periode hebben we gemerkt dat het online werken aan je eigen herstel en ontwikkeling voor velen ook heel goed kan werken, ondanks mogelijke scepsis vooraf. Dit online werken blijven we dan afwisselen met laag frequent face-to-face contact en de online e-health modules.

BELANGRIJK VOOR ALS JE WEER NAAR DE PRAKTIJK KOMT:
De belangrijkste regel bij het opstarten van de face-to-face contacten is:
BIJ KLACHTEN BLIJF JE THUIS

Lees hier meer over de richtlijnen face-to-face gesprekken

#StaySafe #Zorgvoorjezelf #Zorgvoorelkaar #Samensterk #Houvertrouwen #stormendurennooitvooraltijd

 

************************************************************************

TIPS hoe nu om te gaan met angstige gevoelens en het feit dat je een tijd 

  • 1 - Zoek en lees informatie van betrouwbare bronnen en beperk de tijd dat je met het nieuws bezig bent

Bedenk je ook dat er altijd mensen doodgaan, zeker op oudere leeftijd, dat is iets wat onvermijdelijk bij het leven hoort – het leven geeft risico. Staar je dus niet blind op sterftecijfers – zeker niet als je daar extra gestresst van raakt – daarbij kun je soms domme pech hebben – realiseer je dat dat uitzonderingen zijn. Daarbij zeg ik niet dat het niet erg is dat er mensen doodgaan, begrijp me goed (ik weet donders goed wat het is om belangrijke mensen plots te moeten missen)

  • 2 - Zorg goed voor jezelf door thuis een vaste dagindeling aan te houden
  • 3 - Zorg voor voldoende ontspanning en plezier (doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen of leer jezelf iets nieuws aan)
  • 4 - Houd vast aan punten van hoop en probeer positief te denken (bedenk bijvoorbeeld iedere dag waar je dankbaar voor bent) – blijf lachen en genieten van al wat er WEL is.
  • 5 -Laat dingen waar je geen invloed op hebt los. En erken je gevoelens
  • 6 - Blijf in beweging (haal iedere dag een frisse neus!), slaap goed (en zoek tips en oplossingen als slapen moeilijk is)
  • 7 - Vraag om (professionele) hulp als je merkt dat dat nodig is - schroom niet contact met me op te nemen!
  • 8 - Zoek contact met anderen. Zorg goed voor elkaar. Probeer te helpen of te ondersteunen. Praat erover met de kinderen. Geef elkaar de ruimte. Bedenk dat meer geduld en liefde naar elkaar je nu helpt er door heen te komen – wees ruimdenkend, gun je huisgenoten ook hun ruimte en manier van omgang met stress. Stuur elkaar wat vaker een postkaartje, bloemetje, tekening. Zwaai wat meer naar de mensen om je heen, zeker achter de ramen van verpleeghuizen.

Voor de thuisonderwijzers (net als ik): probeer een planning vast te houden, maar vermijd strijd. Het is zeker ook nu voor kinderen heel heftig – ze hebben hun eigen angsten en merken de spanning bij ouders haarfijn op. Kinderen hebben nu meer aan een veilige basis, meer liefde, knuffels en geduld. Dan maar wat meer op de playstation. Een paar weken geen school halen ze wel in - Kinderen zullen zich deze periode meer herinneren om hoe veilig ze zich hebben gevoeld en hoe je samen deze storm hebt doorstaan.

De groep is nu belangrijker dan het individu en dat zijn we niet zo gewend. Een les in nederigheid en ook dankbaarheid zal hier hopelijk uit volgen.

Realiseer: stormen duren nooit voor altijd. Take care! En houd vertrouwen!

Maatregelen om veilig face-to-face contacten te kunnen vervolgen

Ook NW-Psychologie neemt ‘maatregelen’ om zo de gezondheid van eenieder zoveel mogelijk te beschermen. Onderstaande klinkt heel klinisch, en is het ook omdat het belangrijk is dat we met zijn allen ons realiseren dat we de verspreiding zo geleidelijk mogelijk laten gaan door zoveel mogelijk op afstand en hygiëne te letten. Dit is niet iets voor de komende weken, dit is iets waar we waarschijnlijk nog meer dan 1 jaar mee te maken hebben (al hopen we op goed behandelmethoden en een vaccin).

Ons contact zal natuurlijk verre van kil en klinisch zijn – laat dat voorop staan.

HET ALLERBELANGRIJKSTE IS: BIJ KLACHTEN BLIJF JE THUIS!

We zetten dan automatisch de face-to-face sessie om naar een beeldbel-sessie zodat de therapie, psychologisch onderzoek of supervisie gewoon vervolgd kan worden.

En in deze is het: voel je je een beetje niet fit, net niet optimaal: BLIJF THUIS (ook als je denkt dat het geen corona is).

Klachten:

  • Keelpijn (en lichte keelpijn is al keelpijn)
  • Snotneus (in de minste soort blijf je thuis)
  • Hoesten
  • Hoofdpijn
  • Verlies van geur, smaak
  • Verhoging en Koorts (boven de 38.0)
  • Algehele malaise
  • Toegenomen vermoeidheid
  • Benauwdheid
  • Buikklachten (misselijkheid, diarree)
  • Pijn in het lichaam
  • Huiduitslag of verkleuring handen en/of voeten
  • Druk op de borst

Ook als 1 van je huisgenoten ziek is, blijf je thuis. Als iemand in jouw huishouden getest is voor COVID-19 en een positieve uitslag heeft, moet je wachten tot die persoon 24 uur klachtenvrij is en dan 14 extra dagen thuisblijven. Als iedereen binnen het huishouden 24 uur geen klachten heeft, ben je weer welkom op de praktijk.

We zullen dan middels beeld-bellen de sessie vervolgen.

De volgende maatregelen komen voort uit de adviezen van het RIVM en mijn beroepsvereniging de LVVP.

  1. Kom op tijd, maar niet meer dan 3 minuten te vroeg op de praktijk aan
  2. Raak bij binnenkomst en in de afzonderlijke praktijkruimtes zo min mogelijk aan
  3. Was direct je handen grondig, 20 seconden lang, al volgens je naar jouw behandelaar gaat (de kraan betreft een draaiknop: open deze met je handen, maar sluit deze middels het gebruik van een papieren handdoekje om zo her-besmetting te voorkomen)
  4. Houdt in de wachtkamer van eenieder ruim 1,5 meter afstand
  5. Als jouw behandelaar je komt ophalen (we schudden geen handen meer), hou je ook 1,5 meter afstand in de gang van uw behandelaar

IN DE PRAKTIJKRUIMTE

  1. Bij de ingang van de praktijkkamer kun je jouw handen na het wassen tevens met een desinfecterende handgel insmeren
  2. Raak in de praktijkruimte ook zo min mogelijk aan
  3. Neem uw eigen zakdoekjes mee
  4. Zit niet aan uw gezicht ten tijde van de behandeling
  5. Er zal in de praktijk geen koffie/thee/water meer geschonken worden. Neem een eigen flesje water mee indien gewenst.
  6. De praktijkruimte houdt gedurende de gesprekken zoveel als mogelijk ramen open. Tevens wordt na ieder gesprek extra gelucht. Contactpunten worden schoongemaakt. Zo is voor iedere nieuwe client en de behandelaar de ruimte weer zoveel als mogelijk corona-proof. Dit kost tijd, wat betekent dat er voor de behandelaar meer tijd tussen verschillende afspraken nodig is. Mogelijk zijn er dan ook afspraken met jou die qua tijd iets herplant dienen te worden. Je wordt hier van op de hoogte gebracht.
  7. Doordat sessies niet meer MOGEN uitlopen (vanwege het spreiden van de mensen in het pand, als ook de hygiëne maatregels die jouw behandelaar tussen de clientencontacten moet uitvoeren), zal jouw behandelaar met een ‘wekker’ werken. Als deze afgaat is de sessie ten einde en is het de bedoeling af te ronden en de ruimte weer te gaan verlaten. Hierdoor ben je maximaal 45 minuten in de praktijkruimte. Hier zullen we samen op moeten letten.

 

Dit vraagt van iedereen medewerking maar als we zo met elkaar omgaan wordt het leven weer een stuk aangenamer en kunnen we het leven (wat echt niet alleen maar om Corona draait), met wat nieuwe aanpassingen, voortzetten.