Close

Nieuws

 

CORONATIJD

We zijn allen plots geschokt door de grote veranderingen in korte tijd en de zorg om gezondheid en toekomst door de komst van een nieuw virus, het Corona virus.

Een eerste heftige periode van het plots wennen aan deze nieuwe ‘corona’-realiteit (het trauma van 2020) en alle zorgen die dat vraagt, zowel logistiek (met werk (of het uitvallen van werk), eventuele kinderen en de combinatie daarvan, als de aanpassing of juist moeilijke aanpassing op zowel mentaal als fysiek vlak hebben we doorstaan. Er zal nog een tijd volgen waarin alles anders is, we fysiek veel afstand tot elkaar moeten bewaren en er nog een boel op ons af zal komen. 2020 zal daarmee voor iedereen een jaar worden die we niet zomaar zullen vergeten.

In deze tijd is het van belang goed na te gaan wat je nodig hebt om zoveel als mogelijk stabiel te kunnen blijven functioneren. Dat betekent niet dat je niet bang zult zijn, onrustig of gespannen – dit zijn emoties die er in tijden van crisis bijhoren. Het gaat erom om juist nu ook na te gaan wat je nodig hebt om hier mee te kunnen omgaan.

Juist in deze tijd gaan de behandelingen gewoon door – alleen een beetje anders dan voorheen.
Tot nader orde zal NW-Psychologie ALLEEN online behandelen via videobellen, online contact en e-health modules.

Ben je (nog) niet bij NW-Psychologie in zorg, maar heb je vragen, maak je je zorgen, wil je even sparren? Neem dan vooral contact met me op en ik probeer zo snel mogelijk met je mee te kijken wat nu voor jou van belang is. 

Zorg goed voor jezelf, je naasten, weeslief en staysafe.

#wecandothis

TIPS hoe nu om te gaan met angstige gevoelens en het feit dat je een tijd 

  • 1 - Zoek en lees informatie van betrouwbare bronnen en beperk de tijd dat je met het nieuws bezig bent

Bedenk je ook dat er altijd mensen doodgaan, zeker op oudere leeftijd, dat is iets wat onvermijdelijk bij het leven hoort – het leven geeft risico. Staar je dus niet blind op sterftecijfers – zeker niet als je daar extra gestresst van raakt – daarbij kun je soms domme pech hebben – realiseer je dat dat uitzonderingen zijn. Daarbij zeg ik niet dat het niet erg is dat er mensen doodgaan, begrijp me goed (ik weet donders goed wat het is om belangrijke mensen plots te moeten missen)

  • 2 - Zorg goed voor jezelf door thuis een vaste dagindeling aan te houden
  • 3 - Zorg voor voldoende ontspanning en plezier (doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen of leer jezelf iets nieuws aan)
  • 4 - Houd vast aan punten van hoop en probeer positief te denken (bedenk bijvoorbeeld iedere dag waar je dankbaar voor bent) – blijf lachen en genieten van al wat er WEL is.
  • 5 -Laat dingen waar je geen invloed op hebt los. En erken je gevoelens
  • 6 - Blijf in beweging (haal iedere dag een frisse neus!), slaap goed (en zoek tips en oplossingen als slapen moeilijk is)
  • 7 - Vraag om (professionele) hulp als je merkt dat dat nodig is - schroom niet contact met me op te nemen!
  • 8 - Zoek contact met anderen. Zorg goed voor elkaar. Probeer te helpen of te ondersteunen. Praat erover met de kinderen. Geef elkaar de ruimte. Bedenk dat meer geduld en liefde naar elkaar je nu helpt er door heen te komen – wees ruimdenkend, gun je huisgenoten ook hun ruimte en manier van omgang met stress. Stuur elkaar wat vaker een postkaartje, bloemetje, tekening. Zwaai wat meer naar de mensen om je heen, zeker achter de ramen van verpleeghuizen.

Voor de thuisonderwijzers (net als ik): probeer een planning vast te houden, maar vermijd strijd. Het is zeker ook nu voor kinderen heel heftig – ze hebben hun eigen angsten en merken de spanning bij ouders haarfijn op. Kinderen hebben nu meer aan een veilige basis, meer liefde, knuffels en geduld. Dan maar wat meer op de playstation. Een paar weken geen school halen ze wel in - Kinderen zullen zich deze periode meer herinneren om hoe veilig ze zich hebben gevoeld en hoe je samen deze storm hebt doorstaan.

De groep is nu belangrijker dan het individu en dat zijn we niet zo gewend. Een les in nederigheid en ook dankbaarheid zal hier hopelijk uit volgen.

Realiseer: stormen duren nooit voor altijd. Take care! En houd vertrouwen!

Lees ook actuele berichten van NW-Psychologie op Facebook! 

REACTIES

Graag lees ik je ervaring met en/of opmerkingen over NW-Psychologie.

Schrijf een nieuw bericht of reactie voor het Gastenboek

 
 
 
 
 
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht.
Je E-mail adres wordt niet gepubliceerd.
Om veiligheidsredenen slaan we je ipadres 34.204.202.44 op.
Het kan zijn dat je bericht pas zichtbaar wordt nadat we het beoordeeld hebben.
We houden het recht om berichten te wijzigen, te verwijderen, of niet te publiceren.
(nog geen berichten)

Enthousiast over NW-Psychologie?

Leuk als je dat wilt delen op Zorgkaart Nederland!

Deel uw ervaring